Nowa era drogi S11: Mosty, wiadukty i MOP-y na trasie Bobolice–Szczecinek w budowie!

W rejonie województwa zachodniopomorskiego trwa budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku Bobolice – Szczecinek, której długość wynosi 24,4 km. Realizacja projektu przekroczyła już półmetek, a prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończenie budowy planowane jest na trzeci kwartał przyszłego roku, co oznacza, że kierowcy będą mogli korzystać z nowej trasy już niebawem.
Kluczowa inwestycja dla regionu
Rozpoczęta w sierpniu 2023 roku inwestycja, realizowana przez firmę Intercor, ma wartość przekraczającą 1,1 mld zł. Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe: Wierzchowo i Szczecinek Północ, a także Miejsce Obsługi Podróżnych w okolicy Wierzchowa. Dzięki tej inwestycji zostanie zwiększone bezpieczeństwo i komfort podróży, co jest znaczącą poprawą w porównaniu do obecnej drogi krajowej DK11.
Postęp prac drogowych
Już na ponad 10 km nowej drogi ułożono dwie warstwy nawierzchni bitumicznej, co jest możliwe dzięki specjalnej wytwórni mas bitumicznych o dziennej wydajności 1,5 tys. ton, zlokalizowanej niedaleko przyszłego MOP Wierzchowo. Przed ułożeniem nawierzchni konieczne było wykonanie robót ziemnych oraz wzmocnień podłoża, które są już niemal całkowicie zakończone.
Infrastruktura mostowa i inżynieryjna
Budowa drogi ekspresowej S11 obejmuje także liczne konstrukcje inżynieryjne, w tym 26 obiektów mostowych. Wśród nich znajdują się 16 wiaduktów, pięć mostów, trzy przejścia dla zwierząt oraz dwie estakady. Szczególnie imponujący jest trójprzęsłowy wiadukt o długości 160 metrów, usytuowany przy skrzyżowaniu z drogą do Dobrogoszczy. Prace nad wieloma tymi obiektami są już zaawansowane w 80%, a obejmują one betonowanie oraz montaż prefabrykatów i elementów stalowych.
Dostosowanie ruchu drogowego
Projekt realizowany jest w pobliżu obecnej drogi krajowej DK11, co wymaga wielu zmian w organizacji ruchu. Nowa droga przecina DK11 w siedmiu miejscach, co wiąże się z licznymi modyfikacjami tras przejazdu. W rejonie Pietrzykowa kierowcy już teraz korzystają z fragmentu nowej jezdni, a niedawno, w okolicy Drężna, wprowadzono ruch wahadłowy na nowej nitce równoległej. Przed końcem roku planowane są kolejne zmiany, szczególnie w okolicy MOP Wierzchowo oraz na północ i południe od Pietrzykowa. Kierowcy muszą być przygotowani na te zmiany i uważnie obserwować oznakowanie.