Nowa obwodnica Szczecinka otwarta dla kierowców!

Szczecinek zyskał nową infrastrukturę drogową, która ma na celu usprawnienie ruchu oraz poprawę jakości życia mieszkańców. Nowa obwodnica o długości 4,3 km, zlokalizowana na południe od miasta, stanowi istotne połączenie z drogą ekspresową S11 poprzez węzeł Szczecinek Południe. Dzięki jej otwarciu, centrum Szczecinka zostało odciążone od ruchu tranzytowego, co ogranicza przepływ ciężarówek przez miasto.
Przebieg budowy i jej znaczenie
Pomysł na konstrukcję obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 zrodził się po sukcesie wcześniejszej obwodnicy w ciągu S11, która od 2019 roku skutecznie ułatwiała przejazd przez region. Procedura przetargowa rozpoczęła się pod koniec 2020 roku, a w lipcu 2021 podpisano umowę z firmą Budimex na realizację projektu o wartości 106,7 mln zł. Projektowanie i prace budowlane ruszyły w listopadzie 2022, po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń.
Dzięki wytyczeniu nowego przebiegu drogi, budowa nie zakłócała istniejącego ruchu i zakończyła się zgodnie z planem w kwietniu tego roku. Po zdobyciu wymaganych pozwoleń, nowa trasa została oficjalnie otwarta dla kierowców.
Charakterystyka techniczna i ekologiczna trasy
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego), która zaczyna się w Sitnie na zachodzie i prowadzi na wschód do połączenia z S11. W ramach inwestycji powstał węzeł Szczecinek Południe, umożliwiający wjazd i zjazd na S11 oraz dodatkowe rondo przy ul. Pilskiej i na samym węźle.
Priorytetem podczas budowy była ochrona środowiska. W tym celu stworzono dolne i górne przejścia dla zwierząt oraz przepusty dla mniejszych stworzeń. Cała trasa jest także ogrodzona, aby minimalizować zakłócenia dla lokalnej fauny.
Wsparcie finansowe i planowanie przyszłości
Realizacja obwodnicy została wsparta funduszami europejskimi w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co podkreśla jej znaczenie dla regionalnego rozwoju. Obwodnica Szczecinka wpisuje się także w rządowy Program budowy 100 obwodnic, którego celem jest usprawnienie infrastruktury drogowej w całym kraju.
Program obejmuje również inne inwestycje w regionie, takie jak obwodnica Gryfina czy planowane projekty w Szwecji, Wałczu, Rusinowie i Stargardzie. Działania te mają na celu poprawę przepustowości i bezpieczeństwa na zachodniopomorskich trasach.
Przyszłość sieci drogowej Pomorza Zachodniego rysuje się obiecująco, z kolejnymi etapami realizacyjnymi, które mają znacząco przyczynić się do usprawnienia komunikacji oraz zwiększenia komfortu życia mieszkańców regionu.